Seminar: Uvod u Socijalne Standarde (sedex SMETA, amfori BSCi, RSCI i SA8000)

Oktobar – novembar 2024.

Društveno odgovorne kompanije veliku pažnju posvećuju odgovornosti prema zaposlenima i ova tema je sve više prepoznata od strane kompanija koje isto zahtevaju i od svojih dobavljača, posebno u poslovanju sa kompanijana na tržištu Evropske Unije. Kako se kvalitet i bezbednost proizvoda danas podrazumevaju, primena socijalnih standarda su postali prvi korak u potvrđivanju novih dobavljača za strano tržište i u zavisnosti od industrije, kupci postavljaju različite standarde pred naše kompanije.

Responsible Business Hub je u saradnji sa Regionalnim privrednim komorama Kragujevca, Kraljeva, Užica, Kruševca, Novog Sada, Subotice, Zrenjanina, Kikinde, Sombora, Valjeva, Niša, Leskovca Zaječara, Beograda, Pančeva I Požarevca organizovao besplatni informativni skup zajedno sa kompanijom CSR Expertd hub doo, u cilju pružanja pomoći kompanijama u Srbiji prilikom uvođenja socijalnih standarda.

Izmenama zakonodvstva u Evropskoj uniji, najpre u Nemačkoj, usvajanjem Zakona o dužnoj pažnji u lancu snabdevanja 01.01.2023. godine, a potom i usvajanjem Evropske direktive o dužnoj pažnji u lancu snabdevanja 25.07.2024. godine, otvorena su pitanja poštovanja socijalnih stndarda prilikom odabira poslovnih partnera na tržištu Evropske unije, što se odnosi i na dobavljače evropskih kompanija van ovog tržišta. Obzirom da privreda Republike Srbije u velikoj meri posluje sa kompanijama iz Evropske unije i da se veliki deo izvoza realizuje na ovo tržište, primena evropskih propisa koji regulišu poštovanje socijalnih standarda značajno utiče na održavanje postojećih u dalje unapređenje poslovnih odnosa.

Poštovanje socijalnih standarda (sedex SMETA, amfori BSCi, RSCI i SA8000), podrazumeva ispunjavanje definisanih kriterijauma u oblasti uslova na radu, bezbednosti i zdravlja na radu, ekonomsko-socijalnih prava radnika, zaštitu životne sredine. Propisi i standardi koji uređuju ovu oblast, detaljno propisuju minimalne uslove koji moraju biti ispunjeni da bi se kompanija mogla smatrati socijalno odgovornom. Cilj je da se dokaže da su proizvodi koji se plasiraju na tržište Evroske unije, proizvedeni u društveno odgovornim kompanijama, u kojima su prava radnika, uslovi i bezbednost rada i zaštita životne sredine ispoštovani u punoj meri. Na ovaj način, sprečava se diskriminacija radnika u različitim oblicima, bilo kroz neadekvatne uslove rada koji narušavaju zdravlje ili ugrožavaju bezbednost, ili kroz neadekvatne zarade koje su ispod granice očekivane vrednosti rada u određenoj oblasti. Takođe, sprečavju se teže povrede socijalnih standarda, poput prinudnog rada ili upošljavalja i zloupotrebe dece u radnom procesu, kao i nepoštovanje propisa o zaštiti životne sredine.

Možemo zaključiti da primena socijalnih standarda uvodi red u oblasti osnovnih principa rada koji su elemntarni preduslov poštovanja ljudskog dostojansva i ljudskih prava. Stoga, za svaku ozbiljnu kompaniju koja poštuje elementarne principe i propise, usvajanje ovih standarda ne predstavlja posebnu prepreku za poslovanje na evropskom tršištu.